martes, 2 de diciembre de 2014

Base teòrica dels jocs de bat i camp

Introducción
    Els jocs esportius de bat i camp comprenen aquells jocs en els quals l’objectiu dels atacants es llançar o colpejar  un mòbil cap al terreny de joc amb la intenció de deixar-lo fora de l’abast dels jugadors rivals o endarrerir al màxim la seua devolució mentre es realitza un recorregut determinat (Thorpe, Bunker y Almond, 1986). L’objectiu dels jugadors de camp o defensors serà agafar el més ràpid possible per a reduir el número de punts de l’equip que batega. El terreny de joc és el mateix per als dos equips, però no hi ha disputa pel mòbil, ja que l’equip atacant solament ha de llançar el mòbil al principi de la jugada. A més, normalment sols puntua l’equip que està atacant, i els defensors intenten reduir el número de punts que poguessin aconseguir els rivals.
1.       Principis tàctics dels jocs de bat i camp
1.1   Principis tàctics ofensius:
- Enviar el mòbil el mòbil amb força, intentant traure’l del terreny de joc.
- Enviar el mòbil cap als espais lliures, fora de l’abast dels jugadors de camp.
- Córrer ràpid per a arribar a una zona o realitzar un recorregut.
- Aconseguir el major nombre de bases considerant les possibilitats de llançament i les
accions defensives dels oponents.
- Llançar el mòbil de manera que al bategador li resulte el més complicat possible colpejar o que no ho puga aconseguir.
1.2. Principis tàctics defensius
        - Distribuir-se ordenadament en el terreny de joc per defensar-lo.
        - Desplaçar-se ràpidament per agafar el mòbil.
        - Cobrir els possibles errors en la recepció del mòbil dels companys.
        - Coordinar-se amb els companys per interceptar el mòbil i evitar l'avanç dels corredors.
        - Eliminar jugadors, agafant el llançament a l'aire, tancant bases o tocant al corredor fora            de la base amb el mòbil en possessió, depenent de les normes del joc.
  


2. Disseny dels jocs modificats de bat i camp
Aquest tipus de jocs, a l’igual que tota la resta de jocs, s’han d’adaptar a les característiques dels participants per a millorar la dinàmica del joc i, per tant, l’ interès per participar-hi. També s’han de tenir present quins són els objectius a complir a l’hora de crear o presentar els jocs.
El temps, espai i el material es fonamental conèixer-lo, ja que un ús adequat maximitzarà el rendiment i els aspectes a treballar desitjats.
Per últim, cal donar una sèrie de pautes i provocar unes situacions determinades per fomentar el progrés en els aspectes tàctics, de manera que l’aprenentatge i la conseqüent evolució siguen favorables i dirigides a l’aprenentatge dels esports de bat i camp, com son el beisbol, criquet, etc.
Per tal d’afavorir aquest aprenentatge, com abans hem dit, adequarem el material a l’alumnat, com pot ser l’ús de pilotes (mòbil utilitzat normalment en aquests jocs i esports) en progressió: des de més grans i lleugeres a petites i/o pesades. També es pot anar afegint el número de mòbils per tal de dificultar les accions defensives.
Pel que fa a l’implement, sempre i quant l’utilitzem, cal anar progressant, des de raquetes o pals amb cara plana i lleugers, a cilíndrics i pesats, tenint en compte també la seua llargària, com més menuda siga més facilitat (manejabilitat)  tindrà el llançador de colpejar el mòbil. I com abans hem dit, un augment de mòbils pot implicar o no un augment d’implements.
 En tercer lloc, el terreny de joc s’adequarà a les exigències físiques dels jugadors, ja que un camp excessivament gran dificultaria la dinàmica en gent debutant, degut a la gran quantitat d’espai lliure i a la manca de tècnica, força i resistència que es necessita per a l’equip atacant.
Respecte al nombre de jugadors, s’iniciarà amb pocs integrants en els dos equips, ja que fomentarà la participació i no decaurà l’interès pel joc.
Pel que fa al temps, es convenient limitar els rols a un cert període de temps, ja que s’equilibrarà el temps d’acció d’ambdós equips i no provocarà temps d’espera o d’inactivitat.




Bibliografia:

Devís, J. y Peiró, C. (2007) La iniciación de los juegos deportivos: la enseñanza para la comprensión. En R. Arboleda (ed.) Aprendizaje motor: elementos para una teoría de la enseñanza de las habilidades motrices (pp. 105-129). Medellín: Funámbulos.

http://www.monografias.com/trabajos84/juegos-predeportivos-modificados/juegos-predeportivos-modificados2.shtml

http://sesiodebateycampo.blogspot.com.es/

No hay comentarios:

Publicar un comentario