Introducción
Els
jocs esportius de bat i camp comprenen aquells jocs en els quals l’objectiu
dels atacants es llançar o colpejar un
mòbil cap al terreny de joc amb la intenció de deixar-lo fora de l’abast dels
jugadors rivals o endarrerir al màxim la seua devolució mentre es realitza un
recorregut determinat (Thorpe, Bunker y Almond, 1986). L’objectiu dels jugadors
de camp o defensors serà agafar el més ràpid possible per a reduir el número de
punts de l’equip que batega. El terreny de joc és el mateix per als dos equips,
però no hi ha disputa pel mòbil, ja que l’equip atacant solament ha de llançar
el mòbil al principi de la jugada. A més, normalment sols puntua l’equip que
està atacant, i els defensors intenten reduir el número de punts que poguessin
aconseguir els rivals.
1.
Principis
tàctics dels jocs de bat i camp
1.1
Principis
tàctics ofensius:
- Enviar el mòbil el mòbil amb
força, intentant traure’l del terreny de joc.
- Enviar el mòbil cap als
espais lliures, fora de l’abast dels jugadors de camp.
- Córrer ràpid per a arribar a
una zona o realitzar un recorregut.
- Aconseguir el major nombre
de bases considerant les possibilitats de llançament i les
accions defensives dels
oponents.
- Llançar el mòbil de manera que al
bategador li resulte el més complicat possible colpejar o que no ho puga
aconseguir.
1.2. Principis
tàctics defensius
- Distribuir-se ordenadament en el
terreny de joc per defensar-lo.
- Desplaçar-se ràpidament per agafar el
mòbil.
- Cobrir els possibles errors en la
recepció del mòbil dels companys.
- Coordinar-se amb els companys per
interceptar el mòbil i evitar l'avanç dels corredors.
- Eliminar jugadors, agafant el
llançament a l'aire, tancant bases o tocant al corredor fora de la base amb el mòbil en possessió,
depenent de les normes del joc.
2. Disseny dels jocs modificats de bat i camp
Aquest tipus de
jocs, a l’igual que tota la resta de jocs, s’han d’adaptar a les
característiques dels participants per a millorar la dinàmica del joc i, per
tant, l’ interès per participar-hi. També s’han de tenir present quins són els
objectius a complir a l’hora de crear o presentar els jocs.
El temps, espai i
el material es fonamental conèixer-lo, ja que un ús adequat maximitzarà el
rendiment i els aspectes a treballar desitjats.
Per últim, cal
donar una sèrie de pautes i provocar unes situacions determinades per fomentar
el progrés en els aspectes tàctics, de manera que l’aprenentatge i la
conseqüent evolució siguen favorables i dirigides a l’aprenentatge dels esports
de bat i camp, com son el beisbol, criquet, etc.
Per tal
d’afavorir aquest aprenentatge, com abans hem dit, adequarem el material a
l’alumnat, com pot ser l’ús de pilotes (mòbil utilitzat normalment en aquests
jocs i esports) en progressió: des de més grans i lleugeres a petites i/o
pesades. També es pot anar afegint el número de mòbils per tal de dificultar
les accions defensives.
Pel que fa a
l’implement, sempre i quant l’utilitzem, cal anar progressant, des de raquetes
o pals amb cara plana i lleugers, a cilíndrics i pesats, tenint en compte també
la seua llargària, com més menuda siga més facilitat (manejabilitat) tindrà el llançador de colpejar el mòbil. I
com abans hem dit, un augment de mòbils pot implicar o no un augment
d’implements.
En tercer
lloc, el terreny de joc s’adequarà a les exigències físiques dels jugadors, ja
que un camp excessivament gran dificultaria la dinàmica en gent debutant, degut
a la gran quantitat d’espai lliure i a la manca de tècnica, força i resistència
que es necessita per a l’equip atacant.
Respecte al
nombre de jugadors, s’iniciarà amb pocs integrants en els dos equips, ja que
fomentarà la participació i no decaurà l’interès pel joc.
Pel que fa al temps, es convenient limitar els rols a
un cert període de temps, ja que s’equilibrarà el temps d’acció d’ambdós equips
i no provocarà temps d’espera o d’inactivitat.Bibliografia:
Devís, J. y Peiró, C. (2007) La iniciación de los juegos deportivos: la enseñanza para la comprensión. En R. Arboleda (ed.) Aprendizaje motor: elementos para una teoría de la enseñanza de las habilidades motrices (pp. 105-129). Medellín: Funámbulos.
http://www.monografias.com/trabajos84/juegos-predeportivos-modificados/juegos-predeportivos-modificados2.shtml
http://sesiodebateycampo.blogspot.com.es/
No hay comentarios:
Publicar un comentario